בית הספר התיכון העירוני
על שם יצחק רגר
עבודת הגשה
תקשורת וחברה ג'
זירה 4 – ספורט
שם
המגיש/ה: ירדן ארקי
ת.ז:
206818882
שם
המורה: גב' לאה סולומון יהושע
כיתה:
יב' 4
תשע"ו
הגול של בוזגלו
תקציר על הכתבה
תקציר על המקור ממנה נלקחה הכתבה – קצת על ויטיוב
מושגים:
1(.)תיאוריית הבדלי האישיות- גורסת כי אמצעי התקשורת עוזרים לספק
צרכים שונים של צרכנים שונים. חוקרי התקשורת כ"ץ וגורביץ מצאו ארבע קטגוריות
של צרכים שממלאים אמצעי תקשורת ההמונים:
*צרכים קוגניטיביים: חיזוק מידע, ידע והבנה על המתרחש
*צרכים רגשים: חוויה אסתטית הנאה וריגוש
צרכים אינטגרטיביים: ביטחון, סטטוס, קשר עם משפחה וחברים
צרכים אסקפיסטים : פורקן מתח ובריחה מתפקודים חברתיים:
צרכים אלו באים לידי ביטוי בכתבה באופן הבא:
*.צרכים קוגניטיביים :
בשידור המשחק, השדרנים מוסיפים "אש" לאוויריה וגורמים
להרגיש שאנשים שאינם במשחק בדיעבד נוכחים שם. השדרנים מותחים את האנשים ומדברים
ברצף מהיר, מה שגורם להלהיט את הצופים ולחכות לגול. המידע שאני מקבלת במהלך המשחק מהשדרנים.. מי מבקיע? מי קיבל פאול? מי
פנדל? למי כרטיס צהוב? בקטע שבחרתי אנו שומעים ורואים שחקן (שלא תמיד ניתן לזהות)
בגלל המרחק, עומד להבקיע גול שבמקרה שלנו זה בוזגלו "בוזגלו....בוזגלו בועט....איזה
גוללללל" ככל שבוזגלו מתקרב לשער ככה הקול של השדרן עולה. גם אם אני לא רואה
את המשחק בשידור, אך מאזינה לו ברדיו\בטלפון אני יכולה לדמיין ולהבין את המתרחש
דרך ההסבר של השדרן.
*.צרכים רגשיים:
במהלך המשחק הצופים שיושבים
בבית וצופים במשחק מרגישים נוכחים במהלכו,
בגלל הסברים ודיווחים שמתארים את האווירה שמתרחשת, הזוויות צילום, הקהל הלוהט
שמעודד את הקבוצה האהודה עליו , התופים, השירים על הקבוצה, הצבע המאוחד שהם לובשים
לדוגמה: האהודים של הפועל באר שבע לבושים כולם באדום, מכובע עד נעליים. מה שגורם
לקהל הצופה בבית להרגיש חלק מהמשחק. זה בא על ידי ביטוי בכך שהם צועקים על השופט
ומדברים אל המסך לדוגמה , "למה נתן צהוב" ; "גול....איזה גול...שיט
פיספס".
*.צרכים אינטגרטייבים:
צפייה במשחקי כדורגל גורמים לאינטראקציה בין חברים ו/או בני משפחה,
כולם צופים יחדיו במשדר כדורגל. כך המשחקים גורמים לקרבה ואינטראקציה בין אנשים. במהלך
משחק כדורגל שאנשים נוכחים בו, מתבצע דו שיח בין אנשים שיכול להיות שאינם מכירים
אחד את השני אך מדברים על אותו נושא משותף.לדוגמה:הקבוצה השניה הבקיע גול לקבוצה
האהובה עלינו ,יש לנו את הצורך לקלל אותם , ולשתף זאת עם האנשים הנוכחים סביבי.
*.צרכים אסקפיסטים :
כשאני לאחר עבודה,עצבנית,תשושה ואני מגיעה וצופה בסדרה,משחק,שאני
אוהבת לצפות אני שוכחת מכל העצבים שחוויתי במהלך העבודה או במהלך שהות אחרת מה שיכול להשכיח ולהרגיע אותי במהלך שעה, שעתיים
או יותר וגורם לי להתעסק רק בזה
ככל שהקול של השדרן עולה ככה הסערה שמתחוללת בבן אדם והמרץ שלו עולים
יותר.
(2) הכחדה סימבולית- אחת הטכניקות הנפוצות להדרת קבוצות חלשות ממקודי
הכוח והשיח היא הכחדה סימבולית – ייצוג מצומצם , מעוות ושלילי של קבוצות מסוימות
במדיה . מחיקת קיומה של אותה קבוצה כבקבוצה בעלת זהות ייחודית הזכאית לשוויון.
הייצוגים בתקשורת מסמלים את הקיים במציאות, ולהיפך העידרות קבוצה מהתקשורת משמעה
הכחדתה מהמרחב הציבורי
*משחק הכדורגל שבחרתי עוסק בשתי קבוצות של גברים , קבוצות אלו זוכות
לסיקור נרחב, חסויות ,פרסום וכו' . לעומת זאת כשמדובר בכדורגל של קבוצות נשים המצב
שונה מכיוון שאותם לא מציגים באותה רמה שמציגים כדורגל בנים : כדורגל נשים לא זוכה
לחשיפה תקשורתית, לא משחקים באיצטדיונים הגדולים ולרוב אין לקבוצות אלו פרסום או
גופים שיממנו אותם . זה יוצר מצב שמבחינת האוהדים התפיסה היא שכדורגל נשים לא
קיים.
(3) היקף-ממדורים אקראיים, זניחים ודלים בתחילת דרכה , הגיעה עיתונות
הספורט בישראל למדורים ואף למוסיפים עבים , צפופים , בעלי תדירות הופעה קבועה .
מדורי הספורט או מוסף הספורט הוא זמן רב מרכיב חשוב בכל עיתון יומי המכבד את עצמו.
הכיסוי- מדיווח אינפורמטיבי , לכיסוי מפורט המלווה בניתוחים ,
בסטטיסטיקה , בפרשנות , בסיפורים אישיים , בטבלאות , בהיסטוריה וכו.
השפה- מתיאורים יבשים ,
לעיתים בשפה מיומנת שלא תמיד מתאימה לסיקור אירועי הספורט נולדה שפה חדשה המשלבת
בתוכה מידע , בידור ומושגים שחרגו זה מכבר אל מחוץ לגבולות הספורט.
*היקף- הכתבה שבחרתי זכתה ביוטיוב ל 13,531 צפיות. מי שהעלו את הסרטון
ליוטיוב הם one . One הוא
אתר אינטרנט שעוסק בענפי ספורט שונים מהארץ ומהעולם ומעדכן 24\7 . על פי נתוני ועדת המדרוג בישראל, ONE
הוא אחד משני אתרי הספורט המובילים בישראל יחד עם אתר ערוץ הספורט. ל one יש גן אפליקציה וגם ערוץ
טלוויזיה בשיתוף יס והוט. חשיפה זו מקנה לתכנים המשודרים ב one חשיפה גדולה מאוד . גם
משחק הכדורגל שלפנינו שודר ודווח ב one וזכה לחשיפה גדולה.
*כיסוי- הדיווח
שלפנינו מלווה במתן נתונים סטטיסטים על ידי השדרן כמו למשל :
"דקה
12, ב"ש עלתה ל-0:1: "
"מאור
בוזגלו השתלט על מסירת רוחב מרחק 25 מטרים מקו שערה של הפועל חיפה,"
"בוזגלו
לא כבש מעולם לרשת של הפועל חיפה "
"השביעי
של בוזגלו "
שפה- השדר
מלווה את הדיווח בתאורים שתואמים את השקפת עולמו על המשחק . הדבר נעשה באמצעות
הגברת קצב דיבור ככל שהכדור מתקרב לשער ובאמצעות הגברת טון הקול שלו . בנוסףפ נעשה
שימוש במילים שמתארות את התחושות והרגשות של השדר כמו למשל: "תחזיק
אותי,תחזיק אותי" "אוי אוי אוי אוי אוי"
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה